După ce a preluat mandatul câștigat în urma alegerilor din 27 septembrie 2020, primarul orașului Murfatlar, Gheorghe Cojocaru, și-a dat seama că activitatea primăriei era total blocată, iar pentru a pune în mișcare lucrurile a trebuit să înceapă cu un lucru elementar și paradoxal: să-și obișnuiască angajații să vină la muncă. “Aici primarul nu prea a venit pe la muncă. Orașul a fost neadministrat, el a mers din inerție”, ne-a spus primarul Gheorghe Cojocaru. Pe lângă problemele localității, edilul se confruntă la acest moment și cu o situație, probabil unică la nivelul întregii țări: Fostul edil, Valentin Saghiu, dar și fostul viceprimar Ilie Manea, își cer banii de pe toate concediile pe care nu și le-au luat din 2016 până în 2020. 

Într-un interviu acordat Ziarului Amprenta, actualul primar al orașului Murfatlar, Gheorghe Cojocaru, a vorbit despre situația financiară a primăriei la preluarea mandatului său, după ce a câștigat alegerile din 27 septembrie, în fața fostului edil Valentin Saghiu, în funcție din 2012. Gheorghe Cojocaru a mai ocupat această funcție în perioada 2008 – 2012.

“Situația financiară a primăriei era dezastruoasă. Practic, eram în situația că în decembrie nu mai aveam bani prevăzuți pentru salarii, a trebuit să rectificăm bugetul.

În anul 2020 s-a mărit prețul prețul la gunoi de la 90 de lei la 142 de lei de persoană pe an ca urmare a adoptării unei hotărâri de Consiliu Local adoptată în februarie 2020. Ca să nu se simtă în an electoral, au subvenționat. Dar nici măcar nu au rectificat bugetul ca să prevadă aceste sume și nu au plătit aproape deloc acești bani.

Eu când am venit, în noiembrie 2020, gunoiul era neplătit din iunie. Este vorba despre suma de 115.000 lei pe lună numai plata la Iridex.

De asemenea, am găsit o firmă de pază Transguard, pe care o plăteam, și unde am găsit facturi neachitate din august – în jur de 55.000 de lei pe lună, conform contractului. Imediat am redus la jumătate numărul de persoane care prestează servicii de pază pentru noi.

De exemplu, păzeau școlile și grădinițele care oricum erau închise. Paza s-a plătit degeaba, din martie până în noiembrie”, ne-a spus primarul.

Nici bursele elevilor și nici transportul elevilor nu fusese decontat în 2020. “În decembrie am reușit să plătim jumătate din întreaga sumă pentru burse și transportul școlar”, a mai spus primarul.

Organigramă stufoasă, angajați care nu veneau la program

Impactul după preluarea funcției de către noul primar al orașului a fost unul mare:

“Când am ajuns în primărie am găsit o organigramă stufoasă. Pe ștatul de funcții este prevăzut numărul maxim pentru un oraș – 110 persoane, iar de la venirea mea s-au mai vacantat vreo 15 locuri: doi s-au pensionat, unul a decedat, restul demisii.

La momentul acesta nu avem auditori interni, șef serviciu financiar contabil, șef serviciu gospodărire comunală… Foarte mulți și-au luat concedii medicale și de odihnă neluate de ani de zile. Există o reticență de a lucra cu noua administrație. Timp de 8 ani jumătate ei nu au știut ce înseamnă program de muncă.”, ne-a mai spus primarul.

Însă au fost luate măsuri: “Imediat am dat o dispoziție prin care am stabilit programul, am făcut condică de prezență. Primul lucru, pe care a trebuit să-l fac a fost să-i obișnuiesc să vină la muncă. Vinerea pse pleca de la serviciu de la ora 11:00, își luau libere zile libere, neluându-și zilele de concediu. Odată cu luarea măsurilor, numărul de angajați a devenit mai mic și au început să vină la program. Aici nici primarul nu prea a venit pe la muncă. Orașul a fost neadministrat, el a mers din inerție”, ne-a explicat primarul.

Primarul Gheorghe Cojocaru ne-a mai explicat că încet, încet, cei care nu vor să își îndeplinească obligațiile contractuale, pentru care primesc salariu, vor pleca din locurile pe care le ocupă: “Nu s-au vacantat mai multe locuri în primărie pentru că imediat cum am venit eu, unii dintre angajați au intrat în concediu câte 50 de zile. De exemplu, șoferul primarului 45 de zilei. Unii și-au exprimat dorința că vor pleca, doar să-și facă zilele de concediu”, a explicat edilul.

Fostul primar Valentin Saghiu și viceprimarul Ilie Manea își cer banii pe concediile neluate 4 ani

Un lucru foarte interesat cu care s-a confruntat la finele anului 2020 este solicitarea primită de la fostul primar Valentin Saghiu și a fostului viceprimar Ilie Manea prin care aceștia își cer banii pe concediile din timpul mandatului 2016 -2020 pe care aceștia nu și le-au luat: “Au făcut două plângeri prealabile. În total, suma solicitată este de 64.700 de lei. Eu îl întreb, de ce nu și-a luat concediu?! Ar fi fost o obligație legală ca să-și ia concediile, nu există cereri, nu există nimic. Nu îi oprea nimeni să-și ia concedii. Mai ales că Ordonanța 80 spune foarte clar că nu se pot raporta zile de concedii de pe un an pe altul. Eu consider că ar fi îndreptățit să primească banii pe concediu dar doar pe 2020. Cred că este un caz unic în România. Să demonstreze ce probleme urgente au avut de rezolvat de nu și-au luat concediile! Din 27 septembrie până pe 25 octombrie primarul am fost aici. Nici cu două luni înainte nu fusese la muncă. Venea sporadic… Ce am găsit era un vid de responsabilitate”, a mai spus edilul Gheorghe Cojocaru.

Proiecte blocate, reluate 

La nivelul localității s-a reușit, în răstimpul scurs de la preluarea mandatului de primar, deblocarea și continuarea unor proiecte de asfaltare a străzilor din localitate. “Am găsit un proiect privind reabilitarea a 13 străzi din Siminoc, pentru care de doi ani nu se făcuse recepția și riscam ca dacă nu se termina până la 31 decembrie să dăm banii înapoi. Din fericire, s-a dat o Ordonanță de Guvern și s-a prelungit termenul de execuție a lucrărilor. Pentru un alt proiect pentru 26 de străzi, pe PNDL 1, am găsit un contract făcut în iulie – 31 decembrie 2020. Cu tot efortul nostru, când am venit nu se lucra nimic. Din septembrie, până în decembrie, am reușit să recontăm vreo 4 milioane de lei, lucrări realizate. Și acest proiect se prelungește datorită Ordonanței. S-au asfaltat la nivel de primul strat 4-5 străzi, toate celelalte sunt la nivel de piatră. Se montează bordurile, trotuarele, doar o stradă a rămas la nivel de pământ, nu am reușit să facem faza determinantă și aici am schimbat și rețeaua de apă. Mai sunt 2 străzi cărora le-a dat sistare pentru că nu știam dacă se va prelungi termenul.”, a mai spus edilul.

“Telor Invest este firma care, pe proiectul de 26 de străzi, a câștigat contractul în 2015. A decontat aproximativ 2,8 milioane de lei după care au dat faliment. Noi eram sub contract și ne-a blocat până acum. Am inițiat un proces în instanță prin care le cerem daune”, ne-a mai spus edilul.

Începând de ieri au demarat lucrările de construcție și la podul nou ce se va realiza în centrul localității Siminoc. Constructorul estimează că lucrarea va dura în jur de trei luni, iar ocolirea se va face pe strada Cumpenei, strada Fântâniței, apoi pe strada Izvor, ne-a declarat primarul.

Administrația locală are de recuperat de la SC Murfatlar SA, 6,6 milioane de lei 

Ca și cum situația financiară a localității nu era una destul de delicată, iată că primăria se află în imposibilitatea de a recupera de la SC Murfatlar SA, cel mai mare contribuabil de pe teritoriul localității care este într-o procedură de faliment, suma de 6,6 milioane de lei. Bani cuprinși în buget, pe care localitatea se bazează.

“De aproape 10 ani administrația locală nu încasează niciun ban de la SC Murfatlar SA. Ei au intrat în insolvență, apoi reorganizare, iar acum în faliment. La masa creditorilor ei sunt majoritari și au hotărât de exemplu că pe perioada insolvenței suma de 2,1 milioane de lei să dispară. Pe perioada de reorganizare – cu cei 4 milioane de lei de recuperat – ne-au băgat la grămadă, să stăm la rând.

În aceste condiții, când ANAF are o sumă enormă, depășește probabil de două ori activele lor care le-ar scoate la licitație, plus că ce scot la licitație sunt ipotecate de către BCR … Practic este imposibil să recuperăm 6,1 milioane de lei. Acești bani sunt bugetați, noi ne bazăm pe ei. În această perioadă curg penalitățile, dar și impozitele. În total 6,6 milioane de lei în 10 ani. Am făcut recurs pentru cei 2,1 milioane de lei pentru ca acești bani să nu-i pierdem”, a explicat primarul.

Va urma.

Pub
Zen Residence – Constanta, apartamente de 2 - 3 camere direct dezvoltator imobiliar