Curtea de Conturi: Administraţia Porturilor Maritime S.A. și-a îndeplinit parțial atribuţiile şi responsabilităţile în Portul Constanța
Economie
Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime S.A. Constanţa şi-a îndeplinit parţial obiectivele şi atribuţiile privind administrarea infrastructurii portuare din Portul Constanţa, arată concluzia generală a Curţii de Conturi, în urma misiunii de audit de performanță care s-a desfășurat în perioada 28 februarie și 8 decembrie 2023.
Potrivit documentului transmis luni de Biroul permanent al Camerei Deputaților către Comisiile pentru industrii și transporturi pentru informare, Curtea de Conturi a României a efectuat, în perioada 28 februarie – 8 decembrie 2023, o misiune de audit al performanței privind „Performanța managementului infrastructurii portuare și conectivitatea Portului Constanța la infrastructura națională de transport rutier și feroviar”.
Instituția supremă de audit a concluzionat că Portul este în primele 20 din Europa, din punctul de vedere al cantității de mărfuri transportate, dar performanța acestuia este afectată de lipsa unor direcții coerente de dezvoltare, printre altele.
Curtea de Conturi spune că obiectivele pe care și le-a propus Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa au fost parțial îndeplinite. Una dintre marile probleme identificate vizează infrastructura feroviară care leagă portul de localitățile principale în care se întâmplă producția și consumul.
Printre deficiențele citate de auditori se numără:
- lipsa unei strategii coerente de dezvoltare a transporturilor navale, care să asigure integrarea optimă a transportului naval cu alte moduri de transport;
- utilizarea ineficientă a unor active aflate în administrare: subutilizarea terminalului de pasageri, existenţa unor terenuri nesistematizate şi neincluse în circuitul economic;
- subutilizarea capacităţii de operare a Portului Constanţa, generată de insuficienţa investiţiilor pentru modernizarea şi reabilitarea infrastructurii portuare existente, dar şi a infrastructurii rutiere şi feroviare care asigură conexiunea portului cu regiunile continentale deservite;
- întârzierile în domeniul digitalizării, care îngreunează atât activitatea companiei, cât şi a operatorilor portuari care îşi desfăşoară activitatea în Portul Constanţa;
Curtea de Conturi recomandă Ministerului Transporturilor să finalizeze strategia de dezvoltare a transportului naval din țară, care să integreze această modalitate de transport cu altele existente.
De altfel, auditorul îi recomandă administratorului Portului Constanța să ia măsuri pentru a crește cota de piață, pentru a digitaliza operațiunile și pentru a valorifica activele pe care le gestionează.
Instituţia are şi câteva recomandări pentru eliminarea deficienţelor, diminuarea riscurilor şi a punctelor slabe constatate precum:
- „ finalizarea de către MTI a demersurilor privind elaborarea strategiei de dezvoltare a transporturilor navale în România, cuprinzând obiective şi ţinte clare, care să sprijine integrarea transportului naval cu alte moduri de transport;
- întreprinderea de către CNAPM CT a demersurilor necesare şi adecvate pentru creşterea cotei de piaţă a Portului Constanţa la nivel regional, valorificarea eficientă a tuturor activelor aflate în administrare, creşterea gradului de realizare a programelor de investiţii în infrastructura portuară, în vederea modernizării şi dezvoltării capacităţilor portuare şi adaptării la cerinţele pieţei, implementarea unor sisteme informatice adaptate nevoilor companiei, care să asigure eficientizarea proceselor de afaceri şi alinierea la cerinţele comunitare privind
- infrastructura portuară la porturile maritime aflate pe reţeaua centrală TEN-T;
- realizarea de către CNAIR şi CN CFR a elementelor de infrastructură aferente reţelei rutiere şi feroviare TEN-T de pe teritoriul României, în vederea îmbunătăţirii conexiunilor rutiere şi feroviare care leagă Portul Constanţa de principalele centre de producţie şi consum şi integrării acestuia în rute de transport eficiente şi rapide”, arată sursa citată.
Sursa foto: CNAPMC
Sursă: News.ro
Citește și:
VIDEO La jumătatea lunii mai, va fi inaugurat noul terminal RO-RO în Portul Constanţa