Publicitate
Solid House apartamente si studiouri de vanzare Constanta
Vacanța care a început în urmă cu câteva zile, o bucurie pentru elevi, fie ei mai mici sau mai mari, a adus, de pe o zi pe alta griji suplimentare părinților. Într-un an școlar care s-a desfășurat pentru cei mai mulți în sistem online, o lună de vacanță pauză în procesul didactic este, totuși, prea mult. Iată însă că elevii pot opta, pentru participarea la un program de vacanță care le va aduce beneficii deopotrivă lor, dar și părinților. Programul inițiat de psihoterapeutul integrativ, Doina Brașoveanu, destinat copiilor cu vârsta cuprinsă între 9 la 18 ani încearcă să minimalizeze efectele pe care pandemia le-a lăsat pe umerii copiilor noștri în ceea ce privește relaționarea. În cele două săptămâni pe care le vor petrece împreună, copiii și adolescenții se pot cunoaște mai bine, se pot relaxa, juca, recreea, într-un mediu controlat și sigur.

Toate detaliile privind programul derulat de Doina Brașoveanu sunt detaliate în interviul pe care îl puteți citi în cele ce urmează.

Cui îi este destinat acest program, detalii despre el, ce așteptări să aibă copiii și părinții lor?

Programul este destinat oricărui copil cu vârsta peste 9 ani. Va fi structurat pe două grupe de vârstă 9-13 și 14-18 ani. Vor fi 6 copii în grup pentru a putea respecta toate regulile de distanțare dat fiind contextul pandemic pe care îl traversăm.

Publicitate
Energia Residence apartamente de vanzare Constanta

Programul se va desfășura pe parcursul a două săptămâni, câte trei întâlniri pe săptămână, fiecare de câte o oră și jumătate, timp în care vom aborda diverse subiecte importante pentru copii, în funcție de etapa de dezvoltare a fiecăruia.

Spre deosebire de alte programe anterioare pe care le-am mai organizat, acest program va avea ca temă centrală efectele pe care pandemia și restricțiile din pandemie le au asupra copiilor și adolescenților, iar din experiența mea acestea sunt foarte vizibile.

Pentru copii cea mai mare problemă este incertitudinea. Ei nu au știut de la bun început, cât va dura școala online, ce se va întâmpla cu examenele pe care unii le au de susținut. De asemenea, în această perioadă, copiii au avut probleme de relaționare. Nu au mai putut să se întâlnească la școală, să meargă la diferite evenimente pe care în mod normal le frecventau, motiv pentru care, relațiile lor sociale au avut de suferit. Acesta este unul dintre subiectele pe care le vom aborda – conflicte, bulling, distanțare fizică, modificarea comportamentelor copiilor din cauza situației pe care o traversăm.

Un alt subiect din program este anxietatea, una din cele mai mari probleme care apar la adolescenți și preadolescenți. În special vom vorbi despre anxietatea de evaluare, frica de examen. Aceasta are în spate gânduri negative, o teamă de eșec, care duc la emoții negative care duc la comportamente care poate bloca copilul în situație de examen sau orice tip de evaluare. Vom împărtăși experiențe, fiecare va povesti cum se simte – sunt multe manifestări somatice, mulți copii reacționează fizic la această teamă. Noi putem aborda în grup această temă foarte bine pentru că fiecare împărășește propria experiență, grupul în cadrul psihoterapeutic este un spațiu securizant – nimeni nu râde de nimeni, orice părere este admisă, ceea ce pentru unii copii poate fi eliberator.

Alte subiecte pe care le vom aborda sunt legate de creativitate și pasiuni – teme foarte importante pentru copii.

Din păcate, pandemia le-a afectat, iar noi vom vorbi despre pasiuni, despre cum ne adaptăm la contextul acesta, cum acceptăm frustrarea și cum ne antrenăm la rezistența la frustrare – să nu pot să fac ceva și să pot gestiona asta din interior. Sunt metode psihoterapeutice de a antrena rezistența la frustrare care, după părerea mea, este un câștig de viață important.

Vom vorbi și despre emoții. Copiii și adolescenții să-și înțeleagă propriile emoții, să știe să le definească, să le înțeleagă pe ale lor, pe ale celorlalți – iar asta se numește inteligență emoțională – și să fie toleranți. Vom învăța cum să controlăm emoțiile negative: ce fac atunci când simt furie, spre exemplu.

De asemenea, în cadrul programului, părinții vor beneficia de o ședință de consiliere gratuită. Ei vor putea veni să discute cu mine despre problemele de relaționare pe care le au cu copiii lor, despre etapa de vârstă pe care o traversează.

Cât de mult conștientizează părinții că ai lor copii au nevoie de participarea la astfel de programe?

În general părinții spun că ai lor copii au nevoie de grup, poate sunt mai timizi sau că au nevoie de ajutor să discute niște probleme.

De cele mai multe ori, copiii sunt cei care le cer părinților să participe la astfel de programe.

În primul rând este un proces de autocunoaștere, copiii se raportează la grup – cine sunt eu, cum mă comport, ce gândesc ceilalți despre comportamentul meu – sunt întrebări pe care nu ți le pui mereu ca și copil ori adolescent. Aici, în cadrul programului vom face asta. Și pentru ei este important.

Sunt suficiente aceste ședințe? Cum îi poate schimba/ce aport le poate aduce copiilor participarea la un astfel de program?

Programul este unul de vacanță, va fi o atmosferă de vacanță, iar din experiența mea, se râde mult. Nu ne-am propus să facem o psihoterapie profundă.

Da, se pot produce schimbări doar pentru că se pun niște întrebări. Copiii se întreabă ei înseși, se introspectează, își pun întrebări pe care nu și le-au mai pus până acum, vor primi niște răspunsuri la care nu se așteptau, poate își vor da seama că imaginea lor de sine este diferită sau că felul în care sunt văzuți ei din exterior este diferit de cum credeau ei.

Cu siguranță vor pleca acasă cu niște tehnici pe care ei îi voi învăța, legate de anxietate, cum să-și gestioneze teama.

Vom găsi metode diferite pentru fiecare în parte pentru că suntem diferiți.

Vom lucra inclusiv la cum pot copiii vorbi în fața grupului. Din experiența anilor anteriori, copii care nu reușeau să vorbească în fața grupului deloc, vor reuși asta într-un final.

În mod sigur copiii vor pleca cu informații în plus legate, de exemplu, de tipuri de comunicare – suntem pasivi, agresivi, asertivi – și cu mai multă încredere în ei. Dacă sunt probleme mai mari, este nevoie de o psihoterapie 1/1 în cadrul căreia se vor discuta lucruri mai profunde, intime.

Cât de necesare au devenit astfel de programe pentru copii în zilele noastre și cât de des ar trebui ele frecventate?

Eu organizez programe în vacanțe, în general în cea de vară, dar acum fiind această vacanță mai lungă, am decis să fac asta și acum. Cu cât participă mai mult la programe cărora copiilor le face plăcere, cu atât este mai bine pentru ei. Nu au ce pierde, au numai de câștigat.

Programele de vacanță le organizez de patru ani, acesta este cel de-al cincilea, și în acest răstimp m-am adresat tuturor grupelor de copii.

Au avut mereu succes, am avut feedback foarte bun din partea părinților și copiilor. Am copii care participă deja pentru a treia-a patra oară și au trecut prin diferite etape de vârstă.

Sunt foarte atașată de aceste programe, le schimb de la an la an.

La finalul programului fac o fișă de feedback în care le cer părerea tuturor despre cum a fost, ce și-ar fi dorit și nu au regăsit. Mereu fișele de feedback le folosesc în programele de anul următor.

Care sunt cele mai întâlnite probleme la copii în această perioadă?

Cele mai frecvente cu care m-am confruntat eu în cabinet au fost anxietatea, tulburări somatice – insomnii, dorm prost, probleme de alimentație, diverse dureri care nu au bază medicală. Au fost situații de depresie cu care am lucrat, dar cele mai dese cred că au fost problemele de relaționare. Ori una conflictuală, ori una în care nu reușește să-și facă prieteni. De asemenea, problemele de încredere în sine sunt o altă problemă a copiilor. Uneori a fost nevoie să schimbăm mediul.

Ce urmează după acest program al vacanței neașteptat de lungi? 

Vom avea și vara aceasta un program de vacanță, în fiecare zi, timp de două săptămâni. Am multe idei, o să fie altfel decât am făcut până acum.

Au fost veri când am făcut 3-4 serii de copii pentru a asigura toată cererea. Sper să fie totul în regulă cu pandemia pentru a putea fi grupuri mai mari. Cu cât sunt mai mari, cu atât funcționează mai bine, copiii sunt mai diverși, dispunerea pe sexe e mai echilibrată.

Pub
Zen Residence – Constanta, apartamente de 2 - 3 camere direct dezvoltator imobiliar