Sistemul imunitar reprezintă prima linie de ofensivă în ceea ce priveşte răceala şi multe alte infecţii care apar odată cu instalarea sezonului rece. Atât adulţii cât şi copiii au nevoie în această perioadă de ajutoare care pot îmbunătăţi capacitatea imunităţii, astfel încât virozele şi alte afecţiuni respiratorii să fie ţinute la distanţă.

Însă copiii, în mod special, sunt mai predispuşi schimbărilor bruşte de temperatură. Părinţii trebuie să se implice mai mult în regimul alimentar al copiilor şi trebuie să îi înveţe pe aceştia care sunt regulile de igienă elementare, astfel încît să fie feriţi de eventualele probleme.

Deşi mediul în care copiii îşi desfăşoară activitatea este, de cele mai multe ori, unul curat şi lipsit de pericole, se întâmplă frecvent ca aceştia să se îmbolnăvească tocmai din lipsa cunoştinţelor privind igiena sau pentru că nu au o alimentaţie echilibrată, bogată în vitamine, în sânul familiei, care să le întărească sistemul imunitar şi astfel, să fie feriţi de răceli.

Un copil răceşte, în medie, de 8-10 ori pe an, poate şi de mai multe ori dacă este vorba despre un copil născut înainte de termen, însă părinţii nu ar trebui să fie îngrijoraţi de această statistică deoarece tocmai aceste răceli ajută cumva la dezvoltarea unui sistem imunitar puternic.

De aceea tu, ca părinte, trebuie să întărești imunitatea copilului tău ținând cont de 5 factori cheie:

1. Nutriția clădește un organism puternic din interior

În primul rând, e bine de știut că de la mamă la copil se face un transfer de imunitate prin alăptare. Laptele matern oferă protecție împotriva a numerose infecții (inclusiv împotriva unora la care mama a fost expusă) și stimulează dezvoltarea propriului sistem imunitar al bebelușului.

În al doilea rând, bacteriile și virusurile își fac mai ușor loc într-un organism care are carențe de vitamine și minerale și,  în schimb, are surplus de zahăr și grăsimi. Există anumiți nutrienți cheie, cu roluri esențiale, precum: antioxidare, antiinflamator, stimularea creșterii și activității sistemului imunitar, împiedicarea sau reducerea extinderii și duratei infecțiilor și virozelor.

Iată care sunt cei mai importanți nutrienți de acest fel și unde îi găsești:
  • Apa.  Iarna copiii se pot deshidrata ușor, din cauza aerului uscat atât din mediul exterior, cât și din cel interior și a faptului că nu mai există acea temperatură toridă care să le creeze senzația urgentă de sete. De aceea, apa, ceaiul, supele, sucurile neîndulcite și legumele și fructele, care au un conținut mare de apă, sunt esențiale iarna.
  • Vitamina A: cartof dulce, dovleac, morcovi, mango, piersici, caise, pește, ficat, ouă
  • Vitamina B9 (Acid folic): roșii, broccoli, spanac, fasole, ficat
  • Vitamina C: ardei roșii, pătrunjel, kiwi, citrice, mere, roșii, spanac, broccoli, conopidă, varză
  • Vitamina D: pește, ficat, ouă, lapte și iaurt, cereale integrale
  • Vitamina E: nuci și semințe, cereale integrale
  • Calciu: nuci și semințe, salată, broccoli, spanac
  • Magneziu: nuci și semințe, legume, orez brun, quinoa, linte, fasole, banane, ciocolată neagră
  • Zinc: semințe și nuci, carne, ouă, legume și leguminoase, cereale integrale, ciocolată neagră
  • Echinaceea pentru copii: tablete, ceai, sirop
  • Propolis, supranumit cel mai puternic remediu antiinfecțios: tinctură, tablete

Aveți în vedere că vitaminele și mineralele de mai sus pot fi luate și sub formă de suplimente, tablete sau praf.

2. Mișcarea e și sănătoasă și distractivă

Încearcă să contracarezi tendința de “hibernare”, starea sedentară pe care mulți o au o dată cu venirea frigului. Menține-ți copilul activ și plin de viață cu sporturi indoor, dar și sporturi de iarnă, pe care cei mici le adoră: patinaj, ski, săniuș, drumeții pe munte.

Vei găsi aici sporturile dintre care poți să alegi, în funcție de vârsta, abilitățile și personalitatea copilului tău.

3. Igiena. Între expunerea la factori de risc și prevenire

Ca părinte, cel mai probabil încerci să menții un mediu cât mai curat pentru cel mic. Ce trebuie să iei în considerare e faptul că expunerea la un mediu cu microbi determină formarea anticorpilor copilului și, în consecință, a sistemului imunitar.

Cea mai importantă în acest context este măsura. Bineînțeles că spălarea pe mâini după joacă, după folosirea toaletei sau după ce a atins un animăluț, este esențială. Dar dacă exagerezi în a-l proteja și încerci să îl ții într-o “bulă a curățeniei”, va fi foarte sensibil. Cel mai bine îl poți proteja dacă, atunci când e mic, îi lași să se expună agenților dăunători și, în același timp, îl înveți cum să se ferească de ei pe viitor.

4. Somnul regenerează și repară

Somnul este vital pentru regenerarea și repararea celulelor și pentru sănătatea noastră mentală, fizică și psihică. În schimb, lipsa somnului este asociată cu iritabilitate, tulburări de comportament, capacitate redusă de atenție, concentrare și memorare, mâncat în exces.

Cel mai sănătos e ca cel mic să își formeze o rutină a somnului: aproximativ aceeași oră la care se culcă, aproximativ același număr de ore dormite.

De obicei, bebelușii au nevoie de 12-17 ore de somn, micuții între 1 și 2 ani au nevoie de 11-14 ore de somn, iar preșcolarii de 10-14 ore, cu mențiunea că pentru aceștia din urmă somnul de peste zi poate deveni opțional. Școlarii de până la 12 ani au nevoie de minim 9 ore de somn pe noapte, iar cei mai mari de 12 ani ar fi bine să se odihnească 8-10 ore, la fel ca adulții.

5. Starea sufletească influențează starea fizică

Nu mai este un secret că starea sufletească influențează starea fizică. Emoțiile pozitive, bucuria și pofta de viață, un mediu familial armonios, fără conflicte, se reflectă și în felul în care copilul face față bolilor și în întreaga lui dezvoltare.

Oferă-i timp, răbdare, comunică mereu cu el și respectă-i părerea și opțiunile. Încurajează-l și nu îl învinovăți excesiv când greșește, susține-l. Oferă-i iubire necondiționată. Confortul emoțional este cel mai frumos cadou pe care i-l poți oferi copilului tău.

Sursa: www.tikaboo.ro / www.csid.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Introduceți aici numele dvs.