Publicitate
dezvoltator imobiliar apartamente de vanzare constanta solid house
“15 NOIEMBRIE 2020 – Zi de doliu și de tristă aducere aminte pentru urmașii în viața ai celor 42 de membrii din echipajul navei.

“INDEPENDENȚA”, morți la datorie acum 41 de ani, în slujba fostei Flote Maritime Comerciale Române. Din ultimul nostru port de acostare, Portul Eternitații, vă simțim alături de noi, cei rămași încă în viață, la durerea cauzată de dispariția navelor ce aveau arborat pavilionul României și formau Flota Maritimă Comercială. Vom porni și noi în “ultimul voiaj” fără întoarcere, cu speranța că flota română va deveni ce a fost și mai mult decât atât. Plecam frunțile cu închinare și-l rugăm pe Bunul Dumnezeu să vegheze în continuare somnul cel veșnic al celor dispăruți în groaznicul accident al petrolierului “INDEPENDENȚA”, distinșii noștri colegi în ale meseriei.

Publicitate
brands war Constanta noiembrie 2020 reduceri imbracaminte incaltaminte

Voi care dormiți sub apa mării

Acoperiți de translucida-i carapace

Să-aveți somn lin și împăcat

În casa voastra-acolo e liniste și pace”.

Astfel sună, an de an, anunțul făcut public în această zi fatidică de 15 noiembrie, de căpitanul de cursă lungă Nicolae Mirea, în numele unui grup de câteva zeci de confrați de breaslă, spre a păstra veșnic vie amintirea celor ce le-au fost frați de ancoră, colegi de promoție sau de navă în flota de odinioară, rude și prieteni.

Un eveniment precum tragedia petrolierului “Independența” nu poate fi nici uitat nici ignorat.

Însă, după 41 de ani de la această cumplită tragedie, nicăieri în Constanța nu există încă un înscris, o placă memorială ori un monument care să amintească posterității că acești profesioniști ai mării, ambarcați la bordul petrolierului “Independența”, nava-amiral a flotei comerciale române, și-au asumat riscuri nebănuite și au plătit cu viața, slujind Marina, sub pavilionul Țării, cu dârzenie și credință, până la sacrificiul suprem.

Pe 15 noiembrie 1979, Nicolae Mirea, căpitan de cursă lungă, cel care semnează mesajul de comemorare an de an, a fost martor la catastrofa navală a tancului petrolier „Independența” de 150000 tdw, colizionat pe timp de noapte, la intrarea în strâmtoarea Bosfor, de cargoul cipriot „Evriali”. La acel moment, Nicolae Mirea era reprezentantul Companiei „Navrom” la Istanbul.

„Pe 15 noiembrie dimineața trebuiau să sosească «Banatul» și «Independența» – își amintește domnul Mirea. Dis de dimineață s-a auzit o explozie puternică. Am sărit cu toții din pat, și soția și copiii. Dacă nu primesc telefon în 15 minute, înseamnă că e bine – mi-am zis. N-au trecut nici 5 minute și sună piloții de la Haydar Pașa. – «Banatul»?, întreb. – Nu, mai rău. «Independența»!.”

Am coborât în fugă, am luat mașina și m-am dus de nebun. Când să mă apropii de port, găsesc porțile închise. Marea ardea ca o torță imensă. Nu pot să descriu imaginea apocaliptică a sinistrului. Odată cu curentul apei se deplasau și flăcările uriașe, niște limbi de foc până la cer. Au început să apară și bărcile. A fost o solidaritate umană greu de anticipat. Încotro să mă duc? Eram cu consulul. Au început să mă sune din țară. Eram uluit, contrariat și îngrozit de grozăvia situației. Pe Mihai Dorinel, comandantul navei, de numai 35 de ani, l-am avut stagiar șase luni pe «Carpați»…

După două-trei săptămâni încă am mai găsit cadavre dincolo de Izmir, la 60-70 Mm de locul exploziei. Autoritățile le-au introdus în sicrie turcești. Am protestat. M-am dus personal la Patriarhia Constantinopolelui. „- Domnu Mirea, nu avem posibilități la atâtea sicrie!” – mi-au zis. Într-un final, am mers și la Spitalul Armean din Istanbul, care a pus la dispoziție și sicrie și ambulanțe, și care le-au transportat, în cele din urmă, la Constanța. Parcul de intrarea la Poarta 2 era plin, parcă le văd și acuma”.

Tragedia s-a soldat cu 42 de victime, existând doar trei supraviețuitori. În calitate de reprezentant al „Navrom”, a participat la salvarea celor trei conaționali și spitalizarea acestora.

Ulterior s-a ocupat personal de recuperarea victimelor, identificarea acestora și repatrierea tuturor. A reprezentat compania în toate anchetele și în acțiunile asigurătorilor în această problemă deosebit de delicată. Deși inițial prima de despăgubire cerută a fost de circa 450-460 milioane de dolari USA, în final suma totală plătită a fost în jur de 30 milioane de dolari USA.

„Catastrofa petrolierului de 150000 tdw «Independența» a marcat definitiv și incomensurabil staționarea mea și a familiei la Istanbul – mărturisește, profund marcat, acum ca și-atunci, clc Mirea. Orice discuție pe această temă mă răvășește complet și las celor dornici să cunoască deznodământul nefericit al carierei acestei nave emblematice pentru flota comercială să analizeze faptele relatate de presă sau în lucrările de specialitate.”.

Sursă foto: Arhivă personală Nicolae Mirea, căpitan de cursă lungă, ambasador naval al Navrom la Istambul

Sursă informații background: Marian Moșneagu, ”O istorie tragică a Marinei comerciale române”, Editura Ex Ponto, Constanța, 2006.

Pub
Zen Residence – Constanta, apartamente de 2 - 3 camere direct dezvoltator imobiliar