Lovitură pentru producătorii de legume și fructe: ANPC vrea etichetarea produselor ca la supermarket

Știrile zilei
Țăranii români, care vând fructe și legume în piață, ar putea fi obligați să respecte standardele celor din supermarket și să își eticheteze marfa.
O nouă inițiativă legislativă, aflată în prezent în dezbatere publică, promite să aducă schimbări importante în modul în care sunt comercializate și etichetate fructele și legumele în piețele din România.
Conform noilor reguli propuse, vânzătorii de fructe și legume din piețe vor trebui să afișeze în mod clar pe etichetă localitatea sau țara de proveniență a produselor pe care le comercializează, iar în unele cazuri, vor fi obligați să indice și alergenii conținuți în acestea, arată Antena 3 CNN.
În prezent, propunerea de ordin este în faza de dezbatere publică, iar autoritățile solicită părerea atât din partea comercianților, cât și a consumatorilor înainte de a lua o decizie finală.
Proiectul de ordin al ANPC stabilește care condițiile necesară a fi îndeplinite de către operatorii economici care comercializează legume și fructe:
– mijloacele de măsurare trebuie să respecte cerinţele de metrologie aplicabile, conform tipului şi specificului produsului
– preţul produselor trebuie să fie afişat vizibil şi înscris într-o formă clară, în conformitate cu prevederile legale aplicabile
– denumirea produselor ce se comercializează trebuie să fie afişată în limba română, fără a exclude prezentarea acesteia în alte limbi
– produsele trebuie să se comercializeze în cadrul datei durabilităţii minimale, conform informaţiilor înscrise pe ambalaj/etichetă şi/sau conform informaţiilor transmise de furnizor sau producător, după caz
– produsele ce se comercializează trebuie să aibă înscrise pe ambalaj (produse preambalate) sau pe eticheta de preţ, precum şi în orice material informativ, după denumirea fiecărui/fiecărei produs alimentar/băuturi (produse comercializate în vrac), componentele cu efecte alergene
– legumele și fructele ce se comercializează în interiorul piețelor trebuie să aibă afișată pe eticheta de produs, următoarele informații: denumire produs și categoria de calitate; specie sau soi, după caz; ţara de origine; denumire producător / ambalator / expeditor; calibrul, dacă este cazul
– laptele, produsele lactate, carnea, produsele din carne, peştele, ouăle trebuie să fie comercializate în structuri de vânzare special amenajate, dotate astfel încât să fie asigurate normele de igienă în vigoare şi condiţiile de depozitare stabilite de producător, precum şi orice condiţii specifice stabilite prin actele administrative de autorizare emise de autorităţile competente
– vinul trebuie să fie comercializat exclusiv în spaţii comerciale autorizate în acest scop, care să asigure menţinerea caracteristicilor fizico-chimice şi organoleptice ale vinului.
Propunerile și observațiile pot fi trimise, în perioada 15.05.2024 – 25.05.2024, la adresa de e-mail: [email protected].
FOTO: Ilustrativ
Citește și: