Ministerul Culturii urmărește comasarea a două instituții simbol ale României

Cultură
Deputatul Iulian Bulai trage un semnal de alarmă cu privire la ceea ce el numește “Reîntoarcerea Cântării României”. Potrivit deputatului USR, Ministerul Culturii a propus comasarea Operei Naționale București (ONB) cu Centrul „Tinerimea Română”.
Lucru ce ar duce, invariabil, la transformarea Operei Române în “casă de cultură” și asta în numele unor economii la bugetul instituției.
Iată ce a scris Iulian Bulai:
„Cântarea României” se întoarce – cu PNL
Vara e momentul ideal să faci comasări în cultură – nu vede nimeni, toată lumea e în vacanțe. E prea cald să te gândești cum faci reforme adevărate.
Așa se face că dna ministru Turcan, fără nicio discuție publică, fără nicio analiză temeinică în spate, tocmai a propus comasarea Operei Naționale București (ONB) cu Centrul „Tinerimea Română”.
Ocazie cu care, de vreme ce e limpede că se irosesc bani la Operă și nimeni nu știe ce e de făcut cu ea, instituția va deveni o casă populară de cultură, în care se vor produce:
- „spectacole şi concerte de muzică corală, camerală, contemporană, simfonică, instrumentală, pop, jazz şi concerte folclorice”,
- „spectacole ce reunesc artiști de toate vârstele, copii, tineri și adulți, în vederea realizării schimbului de valori tehnice și interpretative între diferitele generații” (am înțeles, tinerii nu sunt adulți și cineva forța până acum Opera să nu invite copii-artiști),
- „filme și materiale audio video în diferite formate, în vederea promovării diferitelor produse specifice artei spectacolelor în spațiul virtual” (nevirtual sau la TV nu se promovează).
- Noua Operă Română se va ocupa și de „promovarea muzicii corale și muzicii instrumentale, românească şi universală, clasică şi contemporană, folclorului românesc autentic, muzicii contemporane, românească şi universală, muzicii pop, românească şi din repertoriul internaţional, muzicii de jazz” – ceea ce mă face să mă-ntreb: „Dar cu rock-ul ce-aveți?”.
Economia realizată din transformarea Operei în producător de concerte pop și folclorice e fastuoasă: 8 posturi de conducere, din 47 (!!!). Cu siguranță va scădea semnificativ deficitul bugetar!
Și mai e ceva: baritonul Ștefan Ignat la Opera Națională tocmai câștigase procesul prin care fusese îndepărtat, în 2018, de la conducerea Operei și-și recăpătase postul.
Prin comasare, va fi din nou înlocuit cu un interimar – fiindcă la nicio instituție nu se rulează managerii ca la Operă și nimănui nu-i plac interimarii așa de mult ca PNL-ului.
În ultimii 20 de ani, zece oameni au fost directori la ONB (unii, de mai multe ori) și cei mai mulți au ajuns și la tribunal – când civil, când penal.
La ora actuală, pare că singurii care nu-s interimari la Cultură sunt dna Turcan și, mai nou, dl Cioroianu”, scrie Iulian Bulai.
Iată propunerea Ministerului Culturii: