submarinul Delfinul
submarinul Delfinul
Publicitate
Clubul Sportiv Medgidia
Ministrul Vasile Dîncu a anunțat recent că România a trimis o scrisoare de intenție către Franța pentru a achiziționa submarine din clasa Scorpene, fiind făcut astfel un prim pas către acest program de înzestrare. România are un singur submarin, e vorba de celebrul Delfinul, care se află la cheu din 1996, când s-au epuizat acumulatorii motorului.

La mijlocul anilor 1990 s-a luat în calcul schimbarea bateriei și achiziționarea unei baterii din India, la vremea respectivă bateria costând undeva la 6 milioane de dolari.

În prezent înlocuirea lor este estimată la 20 de milioane de dolari, dar sistemele Delfinului sunt depășite azi din punct de vedere tehnologic.

Însă problemele Delfinului sunt mult mai mari decât înlocuirea bateriei.

Publicitate
Energia Residence apartamente de vanzare Constanta

Submarinul Delfinul - sursă Magazinul Militar
Submarinul Delfinul – sursă Magazinul Militar

În cadrul emisiunii „Obiectiv EuroAtlantic” de la DefenseRomania, Eugen Niculae, fost comandor, marinar și reprezentant al industriei de apărare, în prezent Marketing & Business Development Director la compania românească INTERACTIVE Systems, a analizat intenția MApN de a achiziționa submarine și a făcut câteva referiri interesante și la submarinul Delfinul.

În prezent, sistemele sovietice sunt total depășite, iar modernizarea completă ar fi extrem de costisitoare.

„Submarinul Delfinul nu mai poate fi salvat. În 1999 a existat o Comisie la nivelul Statului Major care analiza obiectivele de parteneriat pentru pace și aderare la NATO. Din comisia respectivă făceam parte împreună cu mulți ofițeri din toate categoriile de forță. Eram întrebați fiecare în parte dacă despre diferite obiective și renunțarea la altele. Încă de atunci unul din obiectivele care nu se dorea a mai fi susținut în stare de operativitate era și submarinul Delfinul. La ședință ni se spunea că trebuie scos din serviciu submarinul, eu vorbeam cu domnul Traian Atanasiu, care la vremea respectivă era comandantul Forțelor Navale, și puneam Delfinul înapoi pe listă. A doua zi dispărea din nou. O istorie ciudată”, își amintește Eugen Niculae.

„Nu doar bateriile reprezintă problema. E vorba și de tehnica de sorginte sovietică de la bord”, precizează Eugen Niculae care a amintit de exerciții de succes înainte de 1996 în care diferite fregate și avioane specializate în detectarea submarinelor nu îl detectau în perioada respectivă, datorită învelișului special de cauciuc pe care Delfinul îl are.

Aceste lucruri s-au schimbat însă radical, sistemele Delfinului fiind depășite.

„Nu era rentabil să investim în Delfinul. Pentru a fi operaționalizat în condițiile interoperabilității din zilele noastre ar fi trebuit schimbate sistemele și întreaga aparatură de comunicații de la bord. Sunt sisteme vechi, și nu doar că sunt vechi, dar au alte moduri de lucru, sunt alte tipuri de critoare, ar fi trebuit adăugate sisteme de identificare amic – inamic la standarde NATO etc. O întreagă poveste de modernizare care ar fi costat foarte mult și ar fi fost singurul submarin din clasa lui din dotare”, a completat Eugen Niculae, la DefenseRomania.

Sursa: Defence România

Sursa foto: Magazin Militar

Publicitate
Zen Residence – Constanta, apartamente de 2 - 3 camere direct dezvoltator imobiliar

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Introduceți aici numele dvs.