Nu v-a fost calculată corect pensia? Iată cum puteți să contestați, pas cu pas, decizia Casei de Pensii

Știrile zilei
Fundația pentru Apărarea Cetățenilor Împotriva Abuzurilor Statului (FACIAS) vine în sprijinul pensionarilor care au fost nedreptățiți în urma recalculării pensiilor, lansând un ghid care conține pașii necesari pentru contestarea deciziei de recalculare.
Potrivit FACIAS, Legea nr. 360/2023 prevede posibilitatea recalculării pensiilor pentru pensionari.
Situațiile în care poți solicita recalcularea pensiei:
- Atunci când nu au fost luate în considerare situații cu privire la cuantumul veniturilor lunare, stagii de cotizare, perioade assimilate, perioadele de activitate desfășurate în grupe superioare, condiții deosebite și speciale de muncă, sporurile cu caracter permanent și orice alte documente relevante pnetru recalcularea pensiei.
- Veniturile totale lunare realizate într-o anumită perioadă.
În situația în care, la calcul din decizia de recalculare nu au fost luate în considerare veniturile lunare realizate într-o anumită perioadă de timp.
- Stagiile de cotizare realizate în perioada…
În situația în care, la calcul din decizia de recalculare nu au fost luate în considerare stagiile de cotizare într-o anumită perioadă de timp, sau stagiul de cotizare a fost efectuat după data înscrierii la pensie.
- Perioadele asimilate realizate în perioada…
În situația în care, la calcul din decizia de recalculare nu au fost luate în considerare perioadelor asimilate stagiilor de cotizare într-o anumită perioadă de timp.
- Perioadele de activitate desfășurate în grupe superioare, condiții deosebite și speciale de muncă.
În situația în care, la calcul din decizia de recalculare nu a fost luată în considerare munca prestată în grupe superioare, condiții deosebite și speciale de muncă.
- Sporurile cu caracter permanent acordate în perioada…
În situația în care, la calcul din decizia de recalculare nu au fost luate în considerare sporurile cu caracter permanent, acordate în anumite perioade de timp.
- Orice alte documente relevante pentru recalcularea pensiei.
În situația în care dețineți orice fel de document care nu a fost luat în considerare la calcul din decizia de recalculare.
- Corectarea eventualelor erori de calcul:
- În cazul în care există erori în calculul sau recalcularea anterioară a pensiei, se va solicita verificarea și corectarea acestora, în conformitate cu prevederile legale aplicabile.
Documentele necesare
- Cerere-tip pentru recalcularea pensiei (ANEXA nr. 16 la norme) – Cerere recalculare pensie
- Actul de identitate – O copie a cărții de identitate este necesară pentru verificarea identității solicitantului.
- Documente suplimentare – În funcție de situația specifică, pot fi necesare alte documente, cum ar fi adeverințe de venit, documente care să ateste contribuțiile la sistemul public de pensii sau alte acte relevante care susțin solicitarea ta.
Completează cererea-tip
- Completează cererea-tip cu atenție, asigurându-te că incluzi toate informațiile necesare. Acest formular va include date personale, informații despre pensia actuală și motivul pentru care soliciți recalcularea, conform prevederilor Art. 94 din Legea nr. 360/2023, pe care o poți descărca aici: Cerere recalculare pensie
Depune cererea la Casa de Pensii Județeană care a emis decizia de recalculare
Cererea completată și documentele necesare pot fi depuse prin următoarele modalități:
- La sediul casei de pensii care a emis decizia de recalculare – Te poți prezenta personal la casa de pensii de care aparții pentru a depune cererea și documentele.
- Prin poștă – Cererea poate fi trimisă prin poștă, însoțită de documentele necesare, la adresa casei de pensii care a emis decizia de recalculare
- Prin e-mail –cererea poate fi transmisă prin e-mail, însă acest lucru necesită o semnătură electronică calificată.
Soluționarea cererii
După depunerea cererii, aceasta se soluționează în termen de 45 de zile de la data înregistrării, prin decizie. Termenul de 45 de zile poate fi prelungit cu 30 zile în situația în care sunt necesare documente și/sau operațiuni suplimentare pentru soluționarea cererii.
Depune contestație (dacă este cazul)
Deciziile emise de casele teritoriale de pensii pot fi contestate, în termen de 45 de zile de la comunicare, la instanța judecătorească competentă.
FOTO: Facebook
Citește și: