Universitatea Maritimă din Constanța face clarificări în scandalul PIERDERII ACREDITĂRII pentru învățământul cu frecvență redusă (IFR), în limba română
Învățământ
În ultima perioadă, în spațiul public au apărut informații care au exprimat îngrijorarea potrivit căreia Universitatea Maritimă din Constanța și-ar fi pierdut acreditarea pentru învățământul cu frecvență redusă (IFR), în limba română, fapt ce ar împiedica absolvenții să obțină de la Autoritatea Națională Română (ANR) brevetul de ofițer maritim sau certificatul de capacitate. Aceste informații au produs tensiune și îngrijorare în rândul studenților din anii terminali. Universitatea Maritimă din Constanța, în virtutea dreptului la o corectă și completă informare a presei și publicului cititor, dorește să adreseze și să tempereze recentele preocupări sau îngrijorări, prin câteva clarificări esențiale cu privire la informațiile trunchiate și insuficient documentate apărute, care pot induce în eroare cititorii și pot afecta pe nedrept reputația instituției de învăţământ superior.
Vă prezentăm intergral punctul de vedere transmis de reperezentanții Universității Maritime din Constanța:
”Clarificarea faptelor, contextul legal și procedural.
- Au existat o serie de abordări care au încercat să pună sub semnul întrebării acreditarea specializărilor la învățământul cu frecvență redusă (IFR) ale Universității Maritime din Constanța, bazate pe o interpretare trunchiată și scoasă din contextul legal complex în care funcționează formarea profesională reglementată, prin invocarea articolului 33 din Legea nr. 199 din 14 iulie 2023 și respectiv prin citarea eronată din Legea 200/2024 a unui presupus articol 43, articol inexistent în cadrul legii menționate.
- În realitate, situația este diferită, conform legislației în vigoare și reglementărilor existente, conform chiar prevederilor din anterior menționata Lege nr. 200/2004.
Articolul 5 lit. a) din această lege arată că: ”Formarea profesională reglementată reprezintă orice formare care, într-un stat membru al U.E., al S.E.E. sau în Confederația Elvețiană: a) este direct orientată spre exercitarea unei anumite profesii și constă într-un ciclu de studii de învățământ superior cu o durată minimă de 3 ani sau cu o durată echivalentă în învățământul fără frecvență, efectuat în cadrul unei universități sau în cadrul unei instituții de învățământ superior ori în cadrul unei alte instituții de nivel echivalent de pregătire și, eventual, completat cu o formare profesională, un stagiu profesional sau o practică profesională cerute pe lângă ciclul de studii superioare; structura și nivelul formării profesionale, ale stagiului 2 profesional sau ale practicii profesionale trebuie să fie determinate de dispozițiile legale, de reglementare ori administrative ale statului membru în cauză sau să facă obiectul unui control ori al unui consimțământ din partea autorității desemnate în acest scop.”
Articolul 8 din aceeași Lege arată că:
”(1) Diploma, în sensul prevederilor art. 7, reprezintă orice document sau ansamblu de documente atestând nivelul de pregătire, care: a) certifică faptul că titularul a încheiat un ciclu de studii superioare cu o durată minimă de 3 ani sau cu o durată echivalentă în învăţământul fără frecvenţă în cadrul unei universităţi, al unei instituţii de învăţământ superior sau al unei alte instituţii cu nivel similar, parcurgând şi o formare profesională, pe lângă ciclul de studii superioare, dacă în statul membru de origine sau de proveniență este prevăzută o asemenea cerință;”
- Astfel, chiar textele esențiale și definitorii din Legea nr. 200/2004 includ posibilitatea ca formarea profesională pentru o profesie reglementată să fie făcută în forma învățământului fără frecvență, cu o durată echivalentă cu durata minimă de 3 ani în forma cu frecvență.
- Formarea profesională furnizată de Universitatea noastră, în oricare din formele acreditate ARACIS timp de 20 de ani, a făcut în mod permanent obiectul unui control și al unui consimțământ emis din partea autorității desemnate în acest scop, în speță Autoritatea Navală Română, întocmai cum prevăd textele din legea la care facem referire.
- Astfel, Universitatea noastră emite diplomele de licență cuvenite studenților, în deplină conformitate cu programele și formele de învăţământ acreditate, pentru diferite specializări, iar Autoritatea Navală Română, în vederea exercitării efective a profesiilor reglementate de către studenții licențiați ai Universității noastre, controlează și emite un acord, în urma aplicării propriilor proceduri, prin emiterea Brevetelor pentru navigatori.
- Faptul că timp de 20 de ani lucrurile au funcționat astfel, cu cele mai bune rezultate, reprezintă în sine cea mai bună certificare pentru legalitatea și conformitatea activității tuturor instituțiilor implicate.
- Pentru informarea corectă și completă a publicului, facem trimitere la abordările comune sau similare ale STCW (Standards of Training, Certification, and Watchkeeping for Seafarers) și ARACIS (Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior) privind criteriile riguroase pentru formarea și certificarea competențelor.
STCW are ca obiectiv principal stabilirea unui standard internațional uniform pentru formarea, certificarea și atribuirea funcțiilor navigatorilor.
Într-o industrie globală precum cea maritimă, competențele navigatorilor trebuie să fie recunoscute și respectate peste tot în lume. Certificarea navigatorilor este esențială, iar cerințele riguroase introduse asigură că aceștia posedă competențele necesare pentru a naviga în siguranță și eficient.
Prin adoptarea elementelor stipulate în amendamentele din 2010 de la Manila la Convenția și Codul STCW se introduc metodologii moderne de instruire, inclusiv învățarea la distanță și e-learning precum și necesitatea aplicării unor proceduri clare pentru evaluarea progresului și a cunoștințelor, pentru asigurarea dobândirii și validării corespunzătoare a competenţelor.
ARACIS se concentrează pe asigurarea calității și standardelor în învățământul superior din România și conformitatea acestuia cu standardele internaționale. Acest organism de asigurare a calității pune un accent deosebit pe dezvoltarea și evaluarea competențelor necesare pentru studenți. Proiectarea activităților de predareînvățare și evaluare pe baza rezultatelor învățării garantează faptul că studenții dobândesc cunoștințe, competențe, atitudini și valori esențiale pentru succesul profesional și personal. Adoptarea standardelor specifice pentru Învățământul la Distanță (ID) și Învățământul cu Frecvență Redusă (IFR) la nivel național reflectă angajamentul ARACIS de a promova standarde și principii comune. Aceste standarde facilitează recunoașterea internațională a diplomelor și certificatelor eliberate de instituțiile de învățământ superior din România, sprijinind astfel mobilitatea internațională a studenților și absolvenților.
Terminologia clară și definirea competențelor necesare în accepțiunea ARACIS, împreună cu procedurile detaliate pentru evaluarea progresului studenților, asigură o abordare riguroasă și transparentă a procesului educațional. Utilizarea resurselor de învățare specifice ID pentru autoinstruire și programarea disciplinelor echivalente pentru formele ID și IFR contribuie la dezvoltarea competențelor necesare în mod flexibil și accesibil.
Reamintim că amendamentele din 2010 (Amendamentele de la Manila) la Convenția și Codul STCW adoptate prin rezoluțiile 1 și 2, respectiv, de către o Conferință a Părților la Convenția STCW, care a avut loc la Manila, Filipine, în perioada 21-25 iunie 2010 (Conferința STCW 2010) includ și prevederi privind introducerea metodologiei moderne de instruire, inclusiv învățarea la distanță și e-learning-ul.
În sensul celor stipulate anterior, ținem să reamintim o serie de prevederi ARACIS conform definițiilor din documentul Standarde, standarde specifice și ghidul privind evaluarea externă a calității programelor de studii universitare la formele de învățământ la distanță (ID) și învățământ cu frecvență redusă (IFR) disponibil la https://www.aracis.ro/wp-content/uploads/2020/08/Standarde-ARACISComisia-13-ID-IFR-30-iulie-2020.pdf
“Învățământul cu frecvență redusă (IFR) reprezintă o formă de organizare a proceselor didactice caracterizată prin activități de predare-învățare-evaluare dedicate pregătirii aplicative, programate în mod compact sau periodic, care presupune atât întâlnirea nemijlocită în spațiul universitar a studenților/cursanților cu cadrele didactice de predare, cât și utilizarea unor mijloace de predare/pregătire specifice învățământului la distanță.”
„Învățământul la distanță (ID) reprezintă o formă de organizare a proceselor didactice care oferă studenților/cursanților posibilitatea de a opta personal asupra locului și timpului în care să se instruiască. Învățământul la distanță, denumit și educație la distanță, elearning sau online learning, este caracterizat prin separarea fizică a cadrelor didactice și studenților în procesul de instruire și utilizarea unor tehnologii diversificate pentru a facilita comunicarea student-cadru didactic și student-student. Un program de studii la forma de învățământ la distanță poate fi oferit integral la distanță sau poate fi o combinație de activități educaționale la distanță și față în față desfășurate în instituția de învățământ superior (Blended Learning). Cursurile organizate la distanță pot utiliza o gamă variată de metode, tehnologii și resurse de instruire și comunicare, cum ar fi: conferințe video/audio, tehnici web mediate de internet, materiale de studiu în format digital sau tipărit.„
„Diplomele și certificatele de studii universitare eliberate de instituțiile de învățământ superior pentru aceleași specializări/programe universitare de studii, indiferent de forma de învățământ absolvită sau limba de predare, sunt echivalente. Un program de studii universitare funcționează legal dacă este autorizat să funcționeze provizoriu sau acreditat și se desfășoară în condițiile prevăzute de lege.”
Acreditarea ARACIS a specializărilor Universității Maritime din Constanța este disponibila pe site-ul ARACIS (https://www.aracis.ro/wpcontent/uploads/2023/06/Validare-rapoarte-29.06.2023_site.pdf) și este publicată în Monitorul Oficial al României Nr. 395 bis/29 aprilie 2023 (https://www.aracis.ro/wpcontent/uploads/2023/06/Validare-rapoarte-29.06.2023_site.pdf)
- În concluzie, sperăm că aceste clarificări vor contribui la înțelegerea corectă a situației, la o corectă informare a cititorilor și la eliminarea preocupărilor generate de astfel de informații apărute în spațiul public, vădit nedocumentate și rău-intenționate.
Îi asigurăm pe toți cei 5 interesați că instituția noastră va urmări, în continuare, protejarea și respectarea activității și a misiunii sale esențiale, precum și protejarea și respectarea drepturilor și intereselor legitime ale tuturor studenților și absolvenților săi”, mai transmite Universitatea Maritimă din Constanța.
Citește și: