Boicot masiv împotriva supermarketurilor: Protest față de prețurile ridicate

Economie
Un boicot al supermarketurilor a avut loc în Croația, determinat de o campanie pe rețelele de socializare, ceea ce a dus la o scădere semnificativă a volumului vânzărilor zilnice, cu până la 50%. Inițial lansată în Croația, mișcarea s-a extins rapid și în alte țări din Balcani, fiind un protest față de creșterea prețurilor la alimente și agravarea crizei costului vieții, conform France24, sursa citata de adevarul.ro.
În Zagreb, un supermarket care, de obicei, era plin de cumpărători la prânz, era aproape gol în ziua boicotului. Un barman din capitala croată, Danko Horvat, a explicat că, deși comercianții nu vor suferi pierderi financiare semnificative, protestul reprezintă un mesaj simbolic puternic, prin care cetățenii cer stoparea prețurilor exagerate.
Josip Kelemen, reprezentant al grupului de protecție a consumatorilor „Halo, inspektore”, care a inițiat protestul, a declarat că boicotul i-a luat prin surprindere pe comercianți și că oamenii se simt înșelați de prețurile ridicate. Pe pagina sa de Facebook, organizația a subliniat că atât cetățenii cu venituri mici, cât și cei mai înstăriți au susținut inițiativa, îndemnând la o pauză generală de la cumpărături și plăți.
Acțiunea a primit sprijin și din partea opoziției, sindicatelor, unor celebrități locale și chiar a doi miniștri. Premierul croat, Andrej Plenkovic, a recunoscut că boicotul transmite un mesaj clar din partea populației, care urmărește și compară prețurile nu doar în Croația, ci și în regiune. Acesta a anunțat că îngrijorările cetățenilor vor fi discutate în săptămâna următoare, în contextul unei revizuiri guvernamentale a listei produselor cu prețuri plafonate.
Protestul s-a extins și în Bosnia și Herțegovina, Muntenegru și Serbia. Premierul Muntenegrului, Milojko Spajić, și-a exprimat public sprijinul pentru boicot, declarând într-un interviu că susține această acțiune și în calitate de simplu cetățean.
Înainte de protest, guvernul croat a decis să adauge 40 de produse noi pe lista celor cu prețuri plafonate, extinzând astfel măsurile de protecție a consumatorilor. Printre aceste produse se numără anumite tipuri de brânzeturi, cafea și produse esențiale pentru uz casnic, cum ar fi săpunul. Ministrul economiei, Ante Šušnjar, a explicat că scopul principal al acestor măsuri este protejarea celor mai vulnerabile categorii de cetățeni.
Impactul boicotului s-a resimțit puternic în sectorul comercial croat, autoritățile fiscale raportând o scădere cu 44% a tranzacțiilor în lanțurile de supermarketuri și o reducere totală a vânzărilor cu 53% în ziua protestului.
Sursă foto: Freepik