Companiile olandeze care s-au ocupat de lărgirea plajelor de pe litoralul românesc vor să pună mâna pe un contract de 466 milioane de lei de la CNAPM
Economie
Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța (CNAPM) continuă investițiile strategice pentru modernizarea porturilor maritime, lansând o licitație majoră pentru lucrări de dragaj în Portul Constanța și Midia. Proiectul, esențial pentru îmbunătățirea adâncimilor portuare și a eficienței operaționale, a atras participanți de renume internațional, precum Boskalis, Van Oord, DEME Dredging NV și asocieri locale.
Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța continuă să investească în modernizarea infrastructurii portuare din România și desfășurat o licitație importantă pentru lucrări de dragaj în mai multe zone cheie ale Portului Constanța și Midia.
Prima procedură, lansată pentru contractul „Dragaj de întreținere în porturile maritime,” cu o valoare estimată la 4.000.000 de lei, fără TVA, a fost anulată pe 3 iulie 2024 din cauza lipsei ofertanților.
După reluarea procedurii, cu o valoare ajustată la 466.669.629 de lei, fără TVA, și un termen de depunere stabilit pe 11 septembrie 2024, licitația nu a atras din nou niciun participant. În consecință, CNAPM a repus contractul în licitație, cu termenul-limită de depunere a ofertelor pe 4 noiembrie 2024, și o valoare ajustată ușor la 466.669.632 de lei, fără TVA, însă licitația a avut loc abia pe 2 decembrie 2024.
Portul Constanța, cel mai important port maritim al României și cel mai mare port la Marea Neagră, reprezintă un nod de tranzit major, conectând Europa de Vest și Est-Centrală cu Asia Centrală și Orientul Îndepărtat. Beneficiind de o amplasare geografică strategică, portul dispune de conexiuni cu Dunărea, Autostrada A2 și rețeaua de cale ferată.
Proiectul intitulat „Dragaj de investiții în porturile maritime” prevede execuția de dragaje în anumite bazine și șenale navigabile din Portul Constanța, în zonele Constanța și Midia. În prezent, adâncimile existente în unele zone ale bazinelor portuare nu permit utilizarea eficientă a infrastructurii de cheu, ceea ce duce la întârzieri în manevrele de acostare și plecare, precum și la costuri suplimentare generate de operațiunile de încărcare, descărcare și remorcaj pentru dezeșuare. Executarea lucrărilor de dragaj va asigura siguranța manevrelor în bazinele portuare și va permite utilizarea mai eficientă a infrastructurii existente.
CN APM SA Constanța efectuează lucrările de dragaj atât pentru menținerea adâncimilor proiectate (lucrări de întreținere), cât și pentru realizarea cotelor de proiect în bazinele unde există încă zone cu adâncimi naturale (lucrări de investiții). Analizele batimetrice realizate în zonele portuare au relevat că există diferențe de adâncime față de cotele proiectate, variind între 0,1m și 3,0m, mai ales în imediata apropiere a zidului de cheu.
Obiectul achiziției constă în:
- Elaborarea Proiectului Tehnic, inclusiv a studiilor de teren și a documentațiilor necesare pentru obținerea autorizației de construire;
- Elaborarea Documentației Detalii de Execuție;
- Execuția lucrărilor propriu-zise.
Finanțarea proiectului este asigurată din fonduri externe nerambursabile prin Programul Transport (PT) 2021-2027 și bugetul de stat, prin Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual, precum și din surse proprii ale Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime SA Constanța, astfel:
- 50% contribuție Fondul de Coeziune;
- 50% contribuție Bugetul de Stat.
Au fost depuse oferte de către firmele Boskalis, DEME Dredging NV, Van Oord Dredging and Marine Contractors BV și asocierile Consal Trade Srl (Leader) – Tancrad și Jan de Nul NV (Leader) – Eurocerad International.
Reamintim faptul că olandezii de la Van Oord Dredging and Marine Constructors BV s-au ocupat de lucrările de reducere a eroziunii costiere la Marea Neagră, zona Eforie și a obținut și contractual pentru zona Jupiter-Neptun, în valoare de 220.013.079 de lei, și lotul aferent zonei Balta Mangalia-Venus-Aurora, unde s-au investit 415.819.264,4 de lei, și nu în ultimul rând Olimp, pentru care compania a încasat 314.059.925,77 de lei.
Firma Boskalis, tot olandeză, s-a ocupat de înnisiparea plajei Mamaia pe o lungime de 7 kilometri, cu o extindere de epiu: 65 de metri (dig de piatră construit transversal, cu un capăt încastrat în mal, pentru a regulariza cursul apei, a-i micșora lățimea sau a apăra malurile de eroziuni).
Citește și: