Conferința de Educație Timpurie: Peste 260 de cadre didactice din Constanța și Medgidia au participat la cea de-a X-a ediție a evenimentului
Știrile zilei
Duminică, 13 octombrie 2024, pentru prima dată la Constanța și cu o sală plină de participanți – de trei ori mai mulți decât estimările inițiale, peste 260 de cadre didactice din Constanța, Călărași, Medgidia și alte localități au avut prilejul de a participa la cea de-a X-a ediție a Conferinței de Educație Timpurie, în cadrul căreia experţi recunoscuţi la nivel mondial au susţinut workshop-uri pe tema abordării personalizate a nevoilor copiilor atipici.
Studiile arată că 90% din creierul unui copil se formează până la vârsta de cinci ani, iar experiențele din această perioadă influențează abilitățile de învățare, comportamentele și sănătatea mintală pe termen lung.
Recunoscând limitele unei abordări uniforme, conferința explorează soluții concrete pentru personalizarea procesului educațional prin strategii inovative de incluziune, metode practice de identificare a nevoilor individuale și instrumente care sprijină dezvoltarea fiecărui copil într-un mediu sigur și stimulant.
Tema din acest an este dată de întrebarea „Cum sprijinim nevoile fiecărui copil, în educația timpurie?”, la care organizatorii, prin experții locali și internaționali invitați, au încercat să găsească răspunsul prin metode tradiționale sau alternative potrivite.
„Ne confruntăm cu provocări semnificative în educația copiilor de astăzi, în special în ceea ce privește nevoile copiilor atipici și a impactului tehnologiei asupra atenției. Conferința oferă răspunsuri concrete, explorând strategii optime și constructive pentru susținerea nevoilor emoționale și intelectuale ale fiecărui copil, prin intermediul unor metode creative precum muzica și dansul, dar și prin adaptarea materialelor educaționale și a mediului de învățare. În plus, este stringentă găsirea strategiilor pentru nevoile copiilor cu deficit de atenție ca urmare a interacțiunii lor cu tehnologia și ca urmare a traiului într-un mediu foarte stimulativ”, susține Valentina Secară, fondatoarea Conferinței de Educație Timpurie.
Participanții la conferință au putut asculta și nota ideile celor 3 speakeri, experți internaționali în educației timpurie cu experiență vastă în sisteme de învățământ performante.
Shonette Basson Wood – consultant internațional și autor Spread the Happiness with Shonette, a vorbit despre despre sprijinirea liderilor seniori și bunăstarea personalului în educația timpurie:
„Tehnicile folosite de Shonette precum „Squiggle While You Wigglist” și „Dough Disco” pot transforma sala de curs într-un spațiu de explorare senzorială și creativitate, demonstrând că învățarea literelor și cifrelor poate fi o experiență captivantă și plină de bucurie, departe de rigiditatea metodelor tradiționale. Sesiunea ei a vorbit despre puterea jocului de a schimba copilăria, despre criza mondială privind sănătatea mintală la vârste fragede și despre importanța dezvoltării personale a educatorului: „Dacă vrem ca cei mici să-și atingă potențialul, trebuie ca și noi să ni-l atingem pe al nostru! Fii cea mai bună versiune a ta!” – acest mesaj puternic rezonează cu necesitatea unei auto-îmbunătățiri constante în profesia didactică”, a declarat aceasta.
Stuart Stotts – muzician și trainer educațional, oferă din 1987 tehnici de integrare a creativității, cultivarea bunătății, muzică și storytelling, care contribuie la construirea de relații în sălile de clasă și dezvoltarea alfabetizării la copiii mici, pentru un mediu educațional dinamic.
Sesiunea lui Stuart s-a axat pe metoda Zipper Songs care oferă un cadru practic pentru a integra muzica în procesul de predare, adaptându-se atât nevoilor copiilor, cât și ale adulților. Repetiția este esențială pentru consolidarea cunoștințelor la copii, dar trebuie echilibrată cu elemente de noutate pentru a menține atenția și a evita monotonia: „Adulții au nevoie de varietate, copiii de repetiție!”, a fost mesajul transmis de Stuart la finalul sesiunii.
Valentina Secară – fondatoarea Conferinței de Educație Timpurie, a primei creșe private din România și First 7 – Centru pentru educație timpurie. Cu o experință vastă atât în România, cât și în Marea Britanie, ea a susținut nenumărate sesiuni de training pentru educatori și părinți, fiind un promotor al educației pentru copii de la 0-3 ani.
Plecând de la premisa că „Tu ești mai mult decât mintea ta”, prezentarea Valentinei s-a axat pe importanța inteligenței emoționale în formarea personalității copiilor, mergând dincolo de aspectele pur cognitive. Ea a venit cu o serie amplă de exerciții de autoreglare a emoțiilor, respirație conștientă, pauze mentale („brain breaks”) și limbajul semnelor pentru copii mici (Early Years Sign Language), instrumente esențiale pentru a-i ajuta pe copii să navigheze complexitatea lumii emoționale.
Conferința de anul acesta se desfășoară în perioada 12 octombrie – 9 noiembrie, în 10 orașe din România și Moldova, reunind 11 experți internaționali în educație timpurie: Chișinău (12 octombrie), Constanța (13 octombrie), Craiova (19 octombrie), Sibiu (20 octombrie), Brașov (26 octombrie), Timișoara (28 octombrie), București (30 octombrie – 1 noiembrie), Suceava (2 noiembrie), Iași (3 noiembrie) și Cluj (9 noiembrie). Peste 1600 de persoane din sistemul public de învățământ vor participa la sesiunile de training din cadrul conferinței. Participarea este gratuită.
Peste 70% dintre cei prezenți activează ca educatori, psihologi și învățători la creșe, grădinițe și respectiv școli din mediu urban. Aproximativ 30% au fost cadre didactice care lucrează în instituții publice de învățământ din sate și comune apropiate orașelor în care s-a organizat ediția conferinței.
Conferința de Educație Timpurie este o inițiativă a Fundației Acorns prin FIRST7 – Centrul de training pentru părinți și educatori. Evenimentul se adresează educatorilor, învățătorilor, psihologilor, pedagogilor, îngrijitorilor și asistenților medicali din creșe, grădinițe și școli, precum și coordonatorilor responsabili cu întocmirea planificărilor pentru activitățile educaționale ale copiilor cu vârste între 0 și 10 ani. Detalii pe www.first7.ro
FIRST7 Parents & Educators Coaching este primul centru pentru educație timpurie din România dedicat dezvoltării armonioase a copilului și oferirii sprijinului corespunzător educatorilor, părinților și celor implicați în procesul de creștere și educare a acestuia, încă de la naștere. Centrul de training pentru părinți și educatori FIRST7 a fost înființat în anul 2008 de către Fundația Acorns, drept inițiativă a proiectului “0 2 3 Early Education”, cu scopul de a promova nevoia de educație și îngrijire de calitate a copiilor cu vârsta între 0 și 3 ani.