Mâine se va decide ce firmă se va ocupa de modernizarea liniei Constanța-Mangalia, un proiect estimat la 1,55 de miliarde de lei
Știrile zilei
Mâine va avea loc licitația pentru una dintre cele mai importante investiții în infrastructura feroviară din această zonă a țării. Pe 29 iulie va fi atribuit contractul pentru modernizarea liniei Constanța-Mangalia, cu o valoare estimată la 1,55 de miliarde de lei. Obiectivul vizează și reducerea timpului de călătorie prin creșterea vitezei, fapt ce va crește exponențial calitatea experienței turiștilor care iau cu asalt litoralul românesc în fiecare an.
În luna aprilie, CFR Infrastructură a lansat licitația pentru modernizarea liniei Constanța-Mangalia, o investiție de aproximativ 300 de milioane de euro, finanțată din Fondul de Modernizare după transferul din PNRR. Contractul, evaluat între 1,3 și 1,55 miliarde lei, prevede o durată de doi ani pentru lucrările propriu-zise. Aceasta este a doua licitație pentru modernizare/electrificare din 2024, prima fiind pentru Magistrala 500 Vicșani-Frontieră Ucraina.
Conform indicatorilor tehnico-economici aprobați de Guvern în 2023, modernizarea liniei Constanța-Mangalia va permite trenuri la interval de 30 de minute, specific unui serviciu de Tren Metropolitan. Linia simplă modernizată va avea 16,5 kilometri, iar linia dublă va avea 28,2 kilometri. Etapa de proiectare durează un an, studiul de fezabilitate fiind realizat de firma Baicons. Modernizarea vizează o viteză maximă de 120 km/h pentru trenurile de călători, iar pe tronsonul Costinești-Mangalia linia va fi dublată și electrificată pe toată lungimea (în prezent, electrificarea există doar pe 10 kilometri între Constanța și Agigea).
Proiectul „Electrificarea și reabilitarea liniei de cale ferată Constanța – Mangalia” face parte din Master Planul General de Transport al României și este propus pentru finanțare în perioada 2021-2030. Linia este esențială pentru traficul de călători și marfă, deservind zona turistică de sud a litoralului Mării Negre și platformele portuare Constanța și Mangalia. Electrificarea, dublarea și reabilitarea liniei vor facilita accesul direct al trenurilor de lung parcurs în stațiunile de pe litoral, fără necesitatea schimbării locomotivei, contribuind astfel la reducerea congestiei rutiere și a numărului de accidente.
Linia Constanța-Mangalia, parte a Magistralei 800 București – Constanța – Mangalia, are o lungime de 42,9 kilometri și servește stațiunile turistice de pe litoralul sudic, precum și porturile Constanța și Mangalia. În prezent, linia Constanța – Agigea Ecluză este dublă și electrificată (9,6 km), iar linia Agigea Ecluză – Mangalia este simplă și neelectrificată (33,3 km). Pe această linie sunt 6 stații și două halte, iar viteza maximă actuală este de 80 km/h pentru trenurile de călători și 60 km/h pentru cele de marfă.
Scopul investiției este creșterea atractivității și competitivității transportului feroviar prin îmbunătățirea serviciilor și a siguranței. Obiectivele includ reducerea timpului de călătorie prin creșterea vitezei, îmbunătățirea siguranței traficului, creșterea confortului și reducerea emisiilor de poluanți, atragerea călătorilor și transportatorilor de mărfuri de la traficul auto către cel feroviar.
Lucrările prevăd electrificarea liniei Agigea Ecluză – Mangalia, reabilitarea infrastructurii pentru siguranță sporită și eliminarea restricțiilor de viteză, reducerea timpului de călătorie și facilitarea unui mers cadențat de 30 de minute pentru trenurile de călători. În sezonul estival, între București și Constanța circulă 75 de trenuri de călători, iar pe linia Constanța – Mangalia 36 de trenuri, cu operatori privați și CFR Călători. Pe secția Constanța – Mangalia circulă, de asemenea, două trenuri de marfă.
Inițial, ofertele puteau fi depuse până pe 17 iunie 2024, însă ulterior perioada a fost prelungită, licitația urmând să aibă loc mâine.