Guvernul vrea să introducă și în Constanța zone cu nivel scăzut de emisii unde nu se va putea intra cu mașina decât dacă plătești
Știrile zilei
Guvernul României, printr-un proiect de lege adoptat anul trecut, se pregătește să implementeze un cadru legislativ pentru stabilirea „zonelor cu nivel scăzut de emisie” (ZNSE) în principalele orașe ale țării, inclusiv Constanța. Aceasta măsură vine în contextul necesității de a reduce emisiile provenite din transportul rutier și de a îmbunătăți calitatea aerului și sănătatea publică.
Conform deciziei luate în primăvara anului trecut, capitalei și altor 12 mari aglomerări urbane, precum Constanța, Brașov, Cluj-Napoca, Craiova, Iași, Ploiești, și Timișoara – le va fi impusă, în termen de maxim doi ani, delimitarea și gestionarea acestor zone, cu restricții și tarife pentru accesul autovehiculelor.
Proiectul legislativ prevede că zonele cu nivel scăzut de emisie sunt zone delimitate de autoritățile locale, unde se aplică restricții și/sau tarife pentru accesul autovehiculelor, având scopul de a îmbunătăți calitatea aerului. Conform Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător, aceste zone se vor stabili pentru aglomerările urbane specificate în anexa 2, printre care se numără Bacău, Baia Mare, Brașov, Brăila, București, Cluj-Napoca, Constanța, Craiova, Galați, Iași, Pitești, Ploiești, și Timișoara. Autoritățile locale vor avea la dispoziție maximum doi ani pentru a institui aceste zone și pentru a implementa măsurile necesare.
ZNSE se vor putea împărți în două categorii:
1. ZNSE cu tarife de acces, unde autoritățile locale vor implementa mecanisme de control al accesului, inclusiv platforme online pentru plata taxelor.
2. ZNSE fără tarife de acces, care vor respecta doar reguli de acces, iar controlul se va face aleatoriu, prin intermediul poliției locale. În aceste zone, accesul va fi permis doar autovehiculelor care respectă standardele de emisii stabilite sau achită tariful aferent.
Regulile pentru accesul în ZNSE vor include și excepții pentru vehiculele de serviciu public și pentru sistemele naționale de apărare, ordine publică și securitate națională. În plus, vehiculele care asigură serviciul public de transport persoane vor trebui să aibă emisii zero într-o proporție semnificativă, urmând ca până în 2040, cel puțin jumătate dintre acestea să fie electrice.
Pentru a susține implementarea ZNSE, municipalitățile trebuie să amenajeze benzi dedicate transportului public până la data de 1 noiembrie 2026 și să elaboreze Planuri de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD), ce vor fi obligatorii pentru toate municipiile.
De asemenea, vor trebui dezvoltate infrastructuri pentru mobilitatea activă, inclusiv piste de biciclete și stații de încărcare pentru vehicule electrice, și să fie puse în aplicare măsuri de calmare a traficului în zonele adiacente ZNSE.
Măsuri de monitorizare și sancțiuni
Hotărârea guvernamentală include și detalii despre monitorizarea ZNSE, stipulând că accesul vehiculelor va fi controlat prin monitorizare video și că autoritățile locale vor trebui să publice informații detaliate despre ZNSE, inclusiv locația și regulile de acces, pe site-urile proprii.
De asemenea, vor fi stabilite sancțiuni pentru nerespectarea regulamentului de acces, inclusiv amenzi pentru contravenții legate de accesul neautorizat în ZNSE. În primul an de la înființarea ZNSE, nu se vor aplica tarife de acces, iar autoritățile locale vor organiza campanii de informare și promovare a acestor zone.
De asemenea, se prevede actualizarea periodică a claselor de vehicule în funcție de progresele tehnice în domeniul sistemelor de propulsie, asigurându-se astfel că reglementările rămân relevante și eficiente.