Școala Gimnazială nr. 12 „B.P.Hașdeu” și-a sărbătorit patronul spiritual
Învățământ
Astăzi, de la cel mai mic învățăcel, de la clasa pregătitoare până la cel mai mare, de clasa a opta, toți elevii Școlii Gimnaziale nr. 12 „B.P. Hașdeu”, l-au celebrat pe cel care a fost pionier în diferite ramuri ale filologiei și istoriei românești, Bogdan Petriceicu Hașdeu. Elevi și profesori deopotrivă au fost angrenați în activități dintre cele mai diverse, artistice, culturale, educative, dar și recreative.
Inițial, sărbătoarea dedicată personalității celui care a fost Bogdan Petriceicu Hașdeu era programată să se sărbătorească luna trecută, pe 26 februarie, exact în ziua în care se împlineau 180 de ani de la nașterea sa. Însă pentru că școlile au fost închise din cauza vremii potrivnice, evenimentul nu a fost trecut cu vederea de către conducerea școlii. Din contră, a fost considerat unul de referință în istoria școlii ce poartă numele filologului și tratat ca atare.
Acest prilej a fost unul numai bun pentru elevii școlii de a studia, unii câte puțin, alții mai mult, opera unuia dintre filologii de referință ai literaturii române.
Cei mai mici, de la clasele primare au fost implicați în activități de creație artistică, inspirate din poeziile și scrierile lui Hașdeu și ai Iulie Hașdeu. Au elaborat diverse machete, postere, afișe, având ca tematică „Ziua Școlii noastre” în care prezentau, fiecare în stilul său propriu, aspecte importante ale operei lui B. P. Hașdeu.
De asemenea, aproape 200 de copii din clasele a treia și a patra, dar și cei din clasele gimnaziale, pasionați de literatură au participat la un concurs de limba şi literatura română sub titulatura „Pe aleea Domnului Hașdeu”. Au participat, pe lângă elevi din cadrul școlii și elevi din județ. Concursul se află deja la a patra ediție și a fost inițiat de actualului director adjunct, profesorul Laura Popa. „Provocăm foarte mult elevii să fie performanți și cu această ocazie îi facem să fie interesați și de Hașdeu care nu este un om de cultură atât de cunoscut. Raportat la anii trecuți, rezultatele au fost unele spectaculoase, am dat un număr impresionant de premii, copiii au avut o bibliografie de studiat iar subiectele au fost din literatura și creația ui Hașdeu. A fost un subiect de creație literară, dar și de limba și literatura română”, spune directorul adjunct prof. Laura Popa.
Clasa a IV-a D, coordonată de învățătoarea Valentina Taras, a pregătit, alături de profesoara de religie Dorina Baias o scenetă, „Vinovatul Dovedit”. Opt elevi, unii cu emoții mai mari, alții extrem de joviali, și-au manifestat talentul artistic și au creat un moment special de care s-a bucurat întreaga audiență.
https://www.facebook.com/ZiarulAmprenta/videos/173653363286605/?t=1
Rareș Andrei, judecătorul din piesa „Vinovatul Dovedit”, spune că are o atracție aparte față de teatru și se gândește chiar să urmeze acest drum: „Sunt foarte pasionat, obișnuiesc să merg și la teatru și poate o să ajung și eu un actor renumit”, spune elevul.
Pe lângă acest moment, clasa a fost vizitată de cei care, din toamnă, le vor lua locul în bănci școlarilor mai mari de astăzi. O grupă de la grădinița nr. 58, aflată în proximitatea școlii, i-au vizitat pe colegii lor mai mari și au prezentat un dans turcesc.
Creatori de Haiku
Aceeași elevi ai clasei a IV-a D au avut parte de o experiență de neuitat. Laura Vănceanu, profesor de haiku, fost profesor de limba și literatura română în cadrul școlii și președinte al Asociației de Haiku din Constanța, a venit să îi învețe pe elevi câteva dintre tainele poeziei lirice japoneze. „Am desfășurat până acum ateliere de creație în cel puțin jumătate din școlile Constanței, dar și din județ. Activitatea de azi a fost una de excepție, am putut parcurge toți pașii pe care mi i-am propus în desfășurarea atelierului de creație. La început le-am citit haiku, apoi au citit și ei, elevii, au răspuns frumos atunci când i-am rugat să selecteze haiku-ul care le-a plăcut și să-și motiveze alegerea. Am lucrat pe un text al clasicilor japonezi și le-am explicat normele de scriere și că în haiku apar toate elementele naturii. După ce ne-am apropiat de structura unui haiku, am trecut efectiv la lucru cu cuvintele și expresiile noastre, am încercat să așezăm versuri pe care le-am considerat că pot fi un haiku. Și doamna învățătoare ne-a ajutat să scriem un haiku, în total avem trei”. Profesoara de haiku intenționează ca cele trei haiku-uri ce au rezultat din activitatea de azi să le trimită în Japonia, la Revista „Meguro”, editată de profesori care chiar au venit în Constanța, la un festival de gen, în 2005.
Ulterior, a urmat o paradă a costumelor desfășurată sub titulatura „Carnaval – personaje de poveste” în cadrul căruia fiecare copil s-a costumat într-un personaj preferat și împreună, în grupuri și sub supraveghere au organizat o defilare.
De la ora 13.00 a avut loc o întâlnire cu invitaţi speciali, foşti dascăli ai şcolii care au făcut din meseria de profesor, apostolat, numită „Arc peste timp”.
Și elevii de gimnaziu au avut rolul lor la celebrarea personalității patronului spiritual al școlii în care învață. Ei au desfășurat ateliere de creaţie, de gastronomie, au avut un concurs de poezii și de Cultură Generală „H Talent” care a avut mai multe secțiuni sportive, dans, interpretare muzicală și interpretare dramatică.